Menu
O TELENORU O NAMA DRUŠTVENA ODGOVORNOST TELENOR FONDACIJA VESTI ŠERUJ OSMEH. LAJKUJ LJUBAV. HEJTUJ HEJT.
NAZAD
 

ŠERUJ OSMEH. LAJKUJ LJUBAV. HEJTUJ HEJT.

Februar 2013. - UNICEF, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Telenor, 5. februara obeležili su Dan bezbednog interneta učeničkom debatom o digitalnom nasilju pod nazivom „Šeruj osmeh. Lajkuj ljubav. Hejtuj hejt.“ U diskusiji održanoj u prostorijama Intro centra kompanije Telenor učestvovalo je 40 učenika iz Beograda, Jakova, Kruševca, Ljiga i Zrenjanina, iz 5 osnovnih i 5 srednjih škola, u kojima je već sprovedeno istraživanje u okviru projekta „Zaustavimo digitalno nasilje“.

 
U veoma intenzivnom i zanimljivom razgovoru, učenici su pokazali da su svesni svih opasnosti koje ih vrebaju u virtuelnom svetu, iako na njih često nemaju odgovarajuću reakciju. Svesni su da nasilnik u virtuelnom svetu može ostati anoniman i da čak i neslana šala može prerasti u eksces koji ostavlja trajne posledice. Iako prepoznaju potencijalne opasnosti, učenici priznaju da tek kada sami dožive nasilje na internetu shvate sve njegove razmere.

Razgovorali su i o lakoći sa kojom većina mladih objavljuje svoje podatke na društvenim mrežama, što se najčešće uočava i kroz nekritičko prihvatanje prijateljstava na Fejsbuku, gde je često kvantitet prijatelja važniji od njihovog kvaliteta. Istraživanje o digitalnom nasilju, koje je  u okviru projekta „Zaustavimo digitalno nasilje“ tokom novembra sprovedeno među učenicima osnovnih i srednjih škola, njihovim nastavnicima i roditeljima, pokazuje da u svakom odeljenju bar dva učenika prihvate susret uživo sa osobom koju su pre toga znali samo preko interneta, nekada ne znajući da je u pitanju odrasla osoba.
 
Od učenika smo saznali i da nekada, samo u želji da se zabave, naprave nevolju vršnjacima.
 
U toku debate prikazana su i tri filma o konkretnim slučajevima digitalnog nasilja, nakon čega su učenici upoređivali viđene scene sa iskustvima iz svojih škola i predlagali rešenja kako preduprediti i zaštiti se od takvih situacija. Zaključak učesnika debate, prevenstveno učenika je da je, kao i u ostalim vrstama nasilja, važno smanjiti broj pasivnih posmatrača, jer što je nasilje vidljivije, to je lakše suprotstaviti mu se.

Debata je u celini prenošena uživo preko live stream-a, gde je 510 učenika i nastavnika iz cele Srbije pratilo diskusiju, uglavnom iz svojih škola, a nešto više od 100 učenika iskoristilo priliku da komentariše i postavlja pitanja.
 
Kroz iskrenu diskusiju o svojim iskustvima i o rezultatima istraživanja, učenici su dali svoje preporuke o načinima na koje se rizici na internetu mogu smanjiti. Tim projekta „Zaustavimo digitalno nasilje“ iskoristiće sve komentare i sugestije učenika kako dalje kreirali programe obuke učenika, nastavnika i roditelja na ovu temu.