Telenor dobre vesti, broj 3

Poštovani čitaoci,
Dobro došli na stranice trećeg broja „Telenor dobrih vesti“.

Zašto je korisno imati LinkedIn profil?
Opšte je poznato da je ogroman broj mladih u Srbiji prisutan na društvenim mrežama. To potvrđuju i rezultati obimnog istraživanja sprovedenog među učenicima, nastavnicima i roditeljima, u okviru projekta „Zaustavimo digitalno nasilje“, koji realizuju Telenor, UNICEF i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Između ostalog, rezultati su pokazali da samo 11 odsto starijih osnovaca i osam odsto srednjoškolaca nema Fejsbuk nalog. Ali kakva je situacija sa starijom, radno sposobnom populacijom?

U Srbiji, radno najsposobniji deo stanovništva, starosti od 25 do 44 godine, čini 27 odsto od ukupnog broja stanovnika (izvor:procene RZS). S druge strane, ta ista starosna grupacija čini 44 odsto (izvor: Socialbakers.com) od ukupno 3.377.340 korisnika Fejsbuka iz Srbije (podaci s kraja 2012. godine). Dakle, kada je reč o ovoj starosnoj grupi, broj korisnika Fejsbuka procentualno premašuje udeo ove populacije u ukupnom broju stanovnika Srbije. Koji god da su razlozi njihovog prisustva na najvećoj i najpopularnijoj društvenoj mreži, traženje posla sigurno nije među najučestalijim. Ako tražite posao, imaćete mnogo više sreće sa svetskom poslovnom društvenom mrežom LinkedIn, jer ona povezuje poslodavce i osobe koje traže posao.
LinkedIn trenutno ima 260.976.678 korisnika, a Srbija je na 70. mestu sa 304.472 korisnika. Od tog broja, 17% čine osobe starosti od 25 do 44 godine. Velika nesrazmera između broja korisnika Fejsbuka i LinkedIna u ovoj starosnoj grupi tipična je za zemlje u razvoju, u kojima se društvene mreže uglavnom koriste za zabavu. Na ovu nesrazmeru utiče i mnoštvo drugih faktora: nezrelost tržišta rada, niža IT pismenost, mali broj poslodavaca iz informaciono-komunikacione industrije, viši stepen korupcije, nedovoljno razvijen HR sektor…
Kad sve to uzmemo u obzir, neverovatno zvuče podaci da se na svetskom nivou na LinkedInu pojavi 77% oglasa za posao, a čak 48% se može naći isključivo na ovoj poslovnoj društvenoj mreži (izvor: LinkedIn). U razvijenim zemljama to je čini ne samo dominantnom platformom za oglašavanje poslova i regrutovanje kandidata već i za stvaranje profesionalnih krugova i direktnu komunikaciju sa poslodavcem. Doduše, i u zemljama u razvoju, u koje spada i Srbija, broj LinkedIn korisnika je u stalnom porastu. Statistički gledano, što je privreda države razvijenija, a tržište rada zdravije i konkurentnije, to je veći broj korisnika LinkedIna.
U Telenoru svi oglasi koji se objavljuju na portalu karijera.telenor.rs objavljuju se i na portalu LinkedIn. U velikom broju slučajeva osobe koje vide oglase za posao, čak i kad nisu lično zainteresovane da se prijave, znaju nekog iz svog profesionalnog okruženja za koga misle da bi bio dobar kandidat i proslede mu link.
Postalo je uobičajeno da stručnjaci u Službi ljudskih resursa u Telenoru pogledaju LinkedIn profil kandidata, a iz iskustva znamo da se to radi i u drugim kompanijama. Od kvalitetno popunjenog profila korist imaju i kandidati i poslodavci. Takav profil kandidatu omogućava da istakne ono u čemu je najbolji i sazna dodatne informacije o poslodavcu, a poslodavcima se otvara mogućnost da provere radnu biografiju, angažovanost kandidata i pročitaju mišljenja osoba sa kojima je radio.
Telenorovi HR menadžeri obraćaju pažnju i na eventualna neslaganja između podataka dostavljenih u CV-ju i onih na LinkedIn profilu. Na primer, ako kandidatu u CV-ju piše da ima pet godina iskustva kao softverski inženjer, a to nigde nije navedeno na LinkedInu, onda to nepodudaranje može umanjiti šanse kandidata da prođe u sledeći krug selekcije.
I ne zaboravite, ako ste već odlučili da imate LinkedIn nalog ili planirate da to učinite, važno je da profil popunite do kraja i unesete podatke o svom radnom iskustvu, obrazovanju, znanju i veštinama. Vaš profil je vaša profesionalna lična karta.
Saveti:
- Popunite u celini svoj LinkedIn profil i što detaljnije opišite šta ste sve radili u svojoj karijeri.
- Zatražite od prethodnih poslodavaca i kolega da vam ostave preporuku na profilu koja će biti vidljiva budućim poslodavcima.
- Odaberite profesionalnu fotografiju koja vas najbolje oslikava.
- Povežite se sa kolegama sa kojima ste radili, jer što vam je veća mreža kolega i prijatelja na LinkedInu, veća je šansa da će neko od njih objaviti neku informaciju o potencijalnoj poslovnoj prilici koja vama odgovara.
- Pratite kompanije koje su u vašoj sferi interesovanja, u kojima biste želeli da radite. Tako ćete imati mogućnost da kontinuirano pratite prilike za zaposlenje koje mogu biti od značaja za vašu karijeru.
Više informacija možete naći na Telenorovoj zvaničnoj LinkedIn stranici.
Razvoj u Telenoru

• 70% kroz iskustvo
Učenje i razvoj kroz svakodnevne izazove na koje nailazimo i praktičan rad. Na primer, možete pročitati dobru knjigu o tehnikama prodaje, ali možete i stati ispred klijenta i početi da prodajete. Šta mislite, koja od ove dve metode će vam brže i efikasnije pomoći da naučite da prodajete? U okviru iskustvenog učenja u Telenoru razvojne aktivnosti obuhvataju proširene odgovornosti na trenutnoj poziciji, rad na izazovnim zadacima i projektima, i rotaciju posla.
• 20% kroz izloženost
Učenje i razvoj kroz neformalni koučing, dnevne kontakte sa kolegama i menadžerima, i povećanu vidljivost u kompaniji. Telenor je razvio mentorski i koučing program, koji omogućava zaposlenima kontinuirani razvoj.
• 10% kroz edukaciju
Učenje i razvoj kroz formalnu i strukturiranu edukaciju, koja podrazumeva treninge, kurseve, seminare, kongrese i elektronsko obrazovanje (e-learning).
Ovakav pristup omogućio je da naši zaposleni, timovi i cela organizacija mogu da uče i da se prilagode brzim promenama koje nam tržište telekomunikacija svakodnevno donosi. Kultura visokog učinka, agilnost i angažovanost zaposlenih samo su deo beneficija 3E modela koji nas danas izdvaja kako u Srbiji, tako i u regionu.
Gorenavedeni procenti i odnosi na jednostavan način pokazuju da formalni treninzi i razvoj učestvuju zapravo samo jednim delom u sveobuhvatnom učenju u Telenoru, a da izlaskom iz naše zone komfora i kroz interakciju sa kolegama ostvarujemo celovit razvoj. Na kraju krajeva, delovi su potrebni da bismo načinili celinu, zar ne?
O biltenu
Autori tekstova: Ivana Trifunović, Dalibor Radić, Predrag Zlatković i Rade Ilić.
Fotografije: Đorđe Tomić, Dalibor Radić i Filip Filipić.